غلبه بر ترس با تقویت هوش هیجانی

غلبه بر ترس با تقویت هوش هیجانی
فهرست مقاله:

زمان مطالعه: 6 دقیقه

غلبه بر ترس با تقویت هوش هیجانی

راهکارهایی برای دستیابی به موفقیت

 

 

تا حالا شده تصمیم بگیرید ترس هاتون رو کنار بزنید و با اعتماد به نفس کاری رو که دوست دارید شروع کنید اما همین که شرایط انجام کار فراهم میشه بترسید و از تصمیم تون منصرف شوید یا کار را به تعویق بیندازید و امروز و فردا کنید؟

در این مقاله بهتون کمک میکنم  از همین امروز بتونید با اعتماد به نفس، ترس هاتون رو کنار گذاشته و با اراده قوی کار مورد علاقه تون رو شروع کنید.

 

 

تصور کنید کاری که دوست دارید رو بهتون پیشنهاد بدهند اما برخلاف گذشته نه تنها دیگه ترس از نداشتن تجربه یا پول کافی برای راه‌ اندازی کار رو ندارید از طرفی با اعتماد به نفس با چالشهای جدید مواجه می شوید، به نظرتون اگر همیشه ترس از شروع کردن کاری رو داشتید، به راحتی میتونستید ترس تون رو مدیریت کنید و با اعتماد بنفس شروع کنید؟
با من همراه باشید تا بهتون بگم چطور میتونید این کار رو انجام بدید.

اهمال کاریتا حالا فکر کردید چرا خیلی از افراد موفق دنیا با وجود موانع و سختیهای زیادی که داشتند با اعتماد به نفس کار مورد علاقه شون رو دنبال کردند و از موانعی که سر راه شون قرار میگرفت به خوبی عبور می‌کردند؟
برای پاسخ به این سؤال اول باید بدونیم راز موفقیت این افراد چی بوده؟
راز موفقیت و نقطه مشترک همه افراد موفق دنیا داشتن هوش هیجانی بالا است
طبق تحقیقات ثابت شده است که ۸۰درصد از موفقیت هر شخصی به داشتن هوش هیجانی (EQ ) و فقط ۲۰ درصد از موفقیت به هوش منطقی (IQ) مربوط است.

هوش هیجانی- هوش منطقیاگر موفقیت را مثل یک کیک در نظر بگیریم ۸۰ درصد موفقیت تحت تأثیرEQ هوش هیجانی و ۲۰ درصد آن تحت تأثیر IQ هوش منطقی است.
هوش هیجانی یکی از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی است
در ادامه قصد دارم به معرفی مفهوم هوش هیجانی، اهمیت و تأثیری آن در زندگی و روش‌های تقویت هوش هیجانی بپردازم تا با تقویت هوش هیجانی بر ترس خود غلبه کنید.

 

هوش هیجانی

هوش هیجانی به توانایی فرد برای درک و مدیریت احساسات خود و دیگران و همچنین استفاده از احساسات به عنوان ابزاری برای موفقیت در زندگی اشاره دارد.

به طور ساده، هوش هیجانی به مجموعه مهارتها و توانایی هایی اشاره دارد که در درک و مدیریت احساسات، بهبود ارتباطات، تفکر خلاق، افزایش اعتماد به نفس و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند.

 

اهمیت تقویت هوش هیجانی

بدون شک، برای موفقیت در زندگی، مهارتهای فنی و علمی در حرفه و شغل بسیار مهم است. اما مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی نیز در کنار این مهارتها نقش بسیاری در موفقیت افراد بازی می‌کنند. همچنین، تقویت هوش هیجانی می‌تواند به فرد کمک کند تا به دنبال هدفهای خود پیش برود، از نقاط ضعف خود آگاهی داشته و برای بهبود آنها تلاش کند، و مسائل را بهتر مدیریت کند.

برای مثال: فردی در آشپزی، سخنرانی و یا بازاریابی مهارت و استعداد کافی دارد اما چون ترس از شکست دارد امروز و فردا کرده و هیچ وقت شروع به کار نمی‌کند در نتیجه نمی‌تواند از مهارت یا استعدادی که دارد استفاده و رشد کند اما اگر بتواند بر ترس‌هایش غلبه کند خیلی سریع رشد کرده و به موفقیت می‌رسد کسی که داری هوش هیجانی بالایی است متوجه احساسات منفی خود ،از جمله ترس‌هایش می‌شود، احساسات منفی خود را می‌پذیرد و به راحتی احساسات منفی و ترس‌هایش را مدیریت می‌کند از طرفی، به خوبی احساسات دیگران را درک و مشکلات ارتباطی را با مهارت حل کرده و در کار، حرفه و زندگی موفق خواهد بود.

 

روش‌های تقویت هوش هیجانی

 

۱. تمرین تنفس عمیق

تنفس عمیق باعث فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک می‌شود (سیستم اعصاب خودکار که با استراحت و آرامش مرتبط است) از طرفی با کاهش کورتیزول در خون، به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. هر وقت ترس از شروع کاری جدید رو داشتید با دم و بازدم عمیق ترس تون رو مدیریت کنید.

 

2. مدیتیشن

مدیتیشن یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت هوش هیجانی است. این فعالیت می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر به دنبال آرامش برسید و ارتباطی عمیق با خودتان برای بهبود هوش هیجانی داشته باشید.

 

3. تمرین تحلیل احساسات

تحلیل احساساتتمرین تحلیل احساسات به شما کمک می‌کند تا احساسات خود و دیگران را بهتر درک و به تحلیل آن‌ها بپردازید و در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشید.

مثلاً اگر ترس از شکست دارید از خود بپرسید:

آیا ترسهایم منطقی و معقول است یا این ترسها ریشه در باور‌ها یا تجربه‌های تلخ گذشته‌ام دارند؟

چطور می‌توانم ترس از شکست را مدیریت کنم؟

چه دلایل و شواهدی نشان دهنده غیر منطقی بودن ترسهایم هستند؟

بعد به تجربه‌های موفقیت‌آمیزی که داشتید فکر کنید و دلایل و شواهدی را بیاورید که نشان دهند ترسهایتان غیر منطقی است.

 

4.تمرین گفتگوی بالغانه

تمرین گفتگوی بالغانهاین تمرین می‌تواند به شما کمک کند تا در کار و زندگی شخصی خود، ارتباطات بهتری داشته باشید. برای این کار باید کودک، والد و بالغ درون تان را بشناسید و بتوانید صدای آنها را تشخیص داده و از طرفی بالغ وجودتان را رشد دهید تا در مواقع ترس به خوبی از کودک درون خود حمایت کنید.

مثلاً زمانی دچار احساس ترس شدید کودک آسیب‌پذیر درون تان فعال شده که نیاز به حمایت بالغانه دارد. بنابراین با در آغوش گرفتن خود و صحبت کردن با کودک درون احساس امنیت را به او هدیه دهید برای این منظور باید بتوانید صدا‌های درونی‌تان را از هم تشخیص دهید و بالغانه با کودک و والد درون تان رفتار کنید.

 

5.تلقین‌پذیری

 

تلقین‌پذیری

تکرار کردن عبارات مثبت باعث می‌شود باور‌های جدیدی در ذهن ساخته شود که تأثیر مثبتی بر احساسات دارد مثلاً اگر ترس از شروع کار جدید دارید با تکرار این جمله رو ترس خود را مدیریت کنید
“من با اعتماد بنفس کارم را شروع می‌کنم و می‌دانم تمام دنیا دست به دست هم خواهد داد تا من موفق شوم.”

 

6.مشاوره

مراجعه به مشاور یا روانشناس

مشاوره با یک روانشناس یا مربی هوش هیجانی می‌تواند به شما کمک کند که راههای مؤثر برای مدیریت احساسات خود از جمله ترس را پیدا کنید.

 

نتیجه گیری

در کل، هوش هیجانی نیازمند تلاش و تمرین مداوم است. با تمرین روش‌های مذکور، می‌توانید هوش هیجانی خود را افزایش دهید و در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود بهبود قابل توجهی را تجربه کنید. همچنین، تقویت هوش هیجانی می‌تواند در بهبود روابط شخصی، بهبود کارایی و کارآمدی در کار و افزایش سطح خودآگاهی کمک کند. و به افراد موفق دنیا بپیوندید.

از جمله فعالیتهای مؤثر در تقویت هوش هیجانی می‌توان به مدیتیشن، تمرین تنفس عمیق، ، تلقین‌پذیری، تحلیل احساسات، و تمرین گفتگوی بالغانه اشاره کرد.

در پایان، باید یادآوری کنم که هوش هیجانی مهارتی قابل یادگیری است و هر فردی می‌تواند با تلاش و تمرین مداوم، این مهارت را بهبود بخشد. بهترین راه برای بهبود هوش هیجانی، تمرین مداوم و استفاده از روش‌های مؤثر تقویت آن است.

اگر دوست دارید مدیریت تمام احساسات رو یاد بگیرید و با تقویت هوش هیجانی خود به افراد موفق دنیا بپیوندید پیشنهاد می‌کنم در دوره بازگشت به عشق شرکت کنید تا قدم به قدم شما را در مدیریت هیجانات و احساسات همراهی کنم. برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره بازگشت به عشق تصویر زیر را لمس کنید.

دوره بازگشت به عشق

4 نظر در “غلبه بر ترس با تقویت هوش هیجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 مدیتیشن و تجسم خلاق   ثروت و توانگری 

 تخفیف 20%

  کد تخفیف - D76YA6  
حالا بخرید
close-link
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد